ΓΝΩΣΤΙΚΗ
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ
ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ

Σκέψη

Με αφορμή μια κατάσταση (γεγονός – ερέθισμα), οι σχετικές σκέψεις και εικόνες που περνούν από το μυαλό μας (ο τρόπος που αποτιμούμε και νοηματοδοτούμε αυτήν την κατάσταση) επηρεάζουν το πώς νιώθουμε. Στην περίπτωση που πρόκειται για αυτόματες δυσλειτουργικές σκέψεις, οι οποίες είναι ευλογοφανείς (για αυτό  και τις πιστεύουμε ως απόλυτα αληθείς) ,οδηγούμαστε σε γνωστικές διαστρεβλώσεις,  δηλ. παραποιήσεις της πραγματικότητας, που δεν την αποτιμούν με ρεαλιστικό τρόπο

Συναίσθημα

Τα συναισθήματά μας, είμαστε σε καλύτερη θέση να τα αναγνωρίσουμε από ό,τι τις σκέψεις ή εικόνες που τα προκάλεσαν, τις οποίες συχνά δεν έχουμε καν συνειδητοποιήσει. Έχουμε την τάση να μένουμε στο δυσάρεστο συναίσθημα ή στην μεταμέλεια της επακόλουθης συμπεριφοράς, αδιαφορώντας για τις σκέψεις που πρηγήθηκαν, οι οποίες όταν περιέχουν γνωστικά λάθη, εντείνουν αυτό που νιώθουμε, προκαλώντας ακόμη μεγαλύτερη δυσφορία

Σωματική αντίδραση

Και το σώμα όμως συμμετέχει μέσα από τις αισθήσεις σε αυτήν την αλυσσίδα αντιδράσεων και συχνά επιβαρύνει με περαιτέρω σκέψεις την αρνητική αίσθηση που έχουμε για την σοβαρότητα αυτού που εκείνη την στιγμή ανησυχούμε πως μας συμβαίνει. Τα συναισθήματά αφήνουν τον απόηχό τους  στο σώμα, ιδίως στην περίπτωση του άγχους που κινητοποιεί  τον οργανισμό, προκειμένου να είναι σε θέση ν’ αντιμετωπίσει την φερόμενη απειλή

Συμπεριφορά

Όλα όσα προηγήθηκαν, αφήνουν το αποτύπωμά τους στην συμπεριφορά μας, την δράση (πράξη ή παράλειψη) στην εσωτερική διεργασία που προηγήθηκε, προκειμένου να ανακουφιστούμε από την δυσφορία που αμέσως πριν νιώσαμε. Για τις συχνές λοιπόν περιπτώσεις που η δράση αυτή δεν είναι για μας βοηθητική κι επιθυμούμε να την αλλάξουμε, το πρώτο βήμα είναι η αυτοπαρατήρηση, μέσα από την οποία θα μας γίνει ξεκάθαρη η προηγηθείσα αλληλουχία

ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΛΑΘΗ - ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΣΕΙΣ

Αδιαφορία για το ενδιάμεσο φάσμα επιλογών κι εστίαση της οπτικής μόνο στα άκρα (άσπρο/μαύρο, καλό/κακό, επιτυχία/αποτυχία), με συνέπεια να περιορίζομαι στις ακραίες μόνο τοποθετήσεις και μάλιστα περισσότερο στις αρνητικές αυτών (δηλ. το μαύρο, το κακό, την αποτυχία)

πχ. Έφαγα ένα σοκολατάκι. Κατέστρεψα όλη την δίαιτα. Δε θα τα καταφέρω ποτέ. Δεν έχει νόημα να συνεχίσω. Ας φάω τώρα τα πάντα.

Με αφορμή ένα ήπιο ερέθισμα άγχους, προβλέπω για το μέλλον το χειρότερο σενάριο εξέλιξης, με την βεβαιότητα μάλιστα του μοναδικού σεναρίου (κι όχι ως μίας από τις πιθανότητες), με συνέπεια από τώρα να βιώνω έντονη δυσφορία κι ανησυχία λες κι έχει πράγματι ήδη συμβεί

πχ. Έκανα ένα λάθος στη δουλειά. Το αφεντικό σίγουρα τώρα θα με απολύσει. Σιγά μη βρω άλλη δουλειά. Θα χάσω το σπίτι μου. Τι θα απογίνω;

Απαξίωση, υποβάθμιση ή απόρριψη των θετικών ενδείξεων,εμπειριών, πράξεων κι ικανοτήτων, ως ανάξιες αναγνώρισης

πχ. Ναι, μεν πέρασα στις εξετάσεις, αλλά σιγά το κατόρθωμα. Κι η κουτσή Μαρία θα το περνούσε. Δε θα μου πω και μπράβο!

Πιστεύω πως κάτι ισχύει ως γεγονός, όχι εκτιμώντας τις ενδείξεις ύπαρξής του, αλλά επειδή νιώθω έντονα πως συμβαίνει. Δηλ. θεωρώ πως αυτό που σκέφτομαι είναι σωστό βάσει αυτού που νιώθω, λες και τα συναισθήματά μου αντανακλούν τα γεγονότα

πχ. Τι κι αν μου λένε πως κάνω καλά την δουλειά μου; Εγώ αισθάνομαι άχρηστος κι αποτυχημένος, άρα έτσι σίγουρα είναι

Βάζω ταμπέλες αρνητικών χαρακτηρισμών στον εαυτό μου ή τους άλλους, ταυτίζοντας ολόκληρο τον άνθρωπο με μία συμπεριφορά ή ένα χαρακτηριστικό του. Κολλώντας αυτήν την ετικέτα στο μέτωπό μου, έχω την τάση ακολούθως να την πρεσβεύω και να την επιβεβαιώνω

πχ. Μου πέφτει ένα αντικείμενο από τα χέρια κατά λάθος και σπάει, οπότε αυτόματα λέω στον εαυτό μου: “Άχρηστε/η! Βλάκα! Ούτε μια  δουλειά δεν μπορείς να κάνεις  σωστά!”

Εστιάζω την προσοχή μου μόνο σε ορισμένα ερεθίσματα, τα οποία είναι αρνητικά ή άξια επίκρισης χαρακτηριστικά, ακόμη κι αν πρόκειται για μια μόνο λεπτομέρεια, αδιαφορώντας για τις άλλες αποχρώσεις ενδείξεων, που διαψεύδουν αυτήν μου την οπτική. Σα να φορώ γυαλιά που αλλοιώνουν τα ρεαλιστικά χρώματα της πραγματικότητας και βλέποντας μέσα από το πρίσμα τους, να καταλήγω αναπόφευκτα σε διαστρεβλωμένες θεωρήσεις

πχ. Εντάξει, καλά πήγε η παρουσίαση και όλοι μου είπαν καλά σχόλια, εκτός από τον Χ. , που δεν είπε τίποτα και σα να με κοιτούσε ειρωνικά. Άρα δεν τα πήγα και τόσο καλά. Τι λάθος να είπα;

Μεταπηδώ σε βιαστικά συμπεράσματα, χωρίς να εκτιμώ τις υπάρχουσες ενδείξεις ούτε κάνοντας έστω κάποιες υποθέσεις, αλλά προχωρώ σε ερμηνείες όντας σίγουρος/η πως γνωρίζω με βεβαιότητα την εξέλιξη που θα συμβεί στο μέλλον ή τις σκέψεις που κάνουν οι άλλοι άνθρωποι για μένα ή το υπό ερμηνεία γεγονός

πχ. Σίγουρα θα λέει πως είμαι χοντρή και άσχημη.  Αποκλείεται να ενδιαφέρεται για μένα. Ποτέ δε θα γίνουμε ζευγάρι.

Δίνω τη διάσταση του κανόνα σε ένα μεμονωμένο γεγονός.  Συνήθως κάνω χρήση των χρονικών επιρρημάτων “πάντα” και “ποτέ”, δίνοτας έτσι ένα απόλυτο εύρος σε κάτι που έχει την έκταση μιας αρνητικής απλά ένδειξης ή γεγονότος

πχ. Έχει τόσους μήνες που χώρισα κι ακόμη να κάνω σχέση. Ποτέ δε θα βρω κάποιον κι εγώ. Θα είμαι για πάντα μόνη, το πήρα απόφαση!

Κατηγορώ το εαυτό μου κι αναλαμβάνω την αποκλειστική ευθύνη για λάθος που δεν αποδίδεται σε μένα, αλλά ανάγεται είτε σε κάποιο άλλο πρόσωπο είτε σε εξωγενείς παράγοντες, εκτός της δικής μου σφαίρας δυνατοτήτων. Αλλά και αντίστροφα, κατηγορώ τους άλλους για φταίξιμο δικό μου

πχ. Δεν πήρε άριστα το παιδί μου στον έλεγχο. Εγώ φταίω! Δεν είμαι καλή μάνα, για αυτό!

Λειτουργώ με βάση κανόνες του “πρέπει”, “οφείλω”, “το σωστό είναι…”, οι  οποίοι, όποτε αποκλίνω, με κάνουν να νιώθω ενοχή κι απογοήτευση, καταλήγοντας και πάλι να επικρίνω τον εαυτό μου, που δεν ανταπεξήλθε στο ύψος των υψηλών – μη ρεαλιστικών συνήθως – προσδοκιών που του έθεσα

πχ. Δεν πρέπει ποτέ να κάνω λάθη. Οφείλω να είμαι τέλεια σε όλα και να ικανοποιώ τους πάντες, για να με αγαπούν

Τι συμβαίνει σε βαθύτερο επίπεδο

Ας φανταστούμε ένα δεντρο. Το φύλλωμα, τα άνθη ή οι καρποί του είναι οι αυτόματες σκέψεις που κάνουμε, οι οποίες είναι φευγαλέες, ακούσιες, τις αποδεχόμαστε ως αληθινές και όταν οδηγούν σε διαστρεβλώσεις, προκαλούν εντονότερη συναισθηματική αναστάτωση. Συνήθως τις εντοπίζουμε μόλις απαντήσουμε στην ερώτηση “τι πέρασε από το μυαλό μου λίγο πριν νιώσω δυσάρεστα;”. Μας είναι ευδιάκριτες, και χωρίς δυσκολία μπορούν να πέσουν από το δέντρο, αν φυσήξει, αν περάσει  η εποχή τους και δεν τις πιστεύουμε πια ή πάλι, αν τις κόψουμε με τα χέρια μας, δε θα προβάλλουν ιδιαίτερη αντίσταση.

Αμέσως από κάτω, βρίσκονται τα κλαδιά του δέντρου και ο κορμός του, οι ενδιάμεσες πεποιθήσεις, οι οποίες αποτελούνται από στάσεις ζωής, παραδοχές και κανόνες. Κάποιες μας είναι ξεκάθαρα ορατές (ο κορμός) ενώ κάποιες άλλες, πρέπει να παραμερίσουμε το φύλλωμα για να μας αποκαλυφθούν. Ένας τρόπος να τις εντοπίσουμε είναι να αναρωτηθούμε “τι σημαίνει αυτό για μένα;”, σε μια απόπειρα να ερμηνεύσοτμε την αυτόματη σκέψη που μόλις μας απασχόλησε . Μεσολαβούν ανάμεσα στις ρίζες και τα φύλλα (με τα άνθη ή τους καρπούς)  ως αγωγός μεταφοράς των θρεπτικών συστατικών που τις κρατούν στη ζωή, δηλ. “χρωματίζονται” από τις ρίζες του δέντρου. Είναι πιο ανθεκτικές και για να κοπούν χρειάζεται μεγαλύτερη δύναμη (τα κλαδιά με το χέρι) καθώς και ειδικά εργαλεία (ο κορμός με πριόνι).

Τέλος, είναι οι ρίζες, τις οποίες αν και δε βλέπουμε, γνωρίζουμε πως αυτές στηρίζουν όλο το δέντρο. Βρίσκονται εκεί από την πρώτη στιγμή ύπαρξης του δέντρου κι όσο περνά ο καιρός, απλώνονται όλο και πιο πλατιά στη γη, εγκαθιδρύοντας την παντοδυναμία τους. Αυτές ελέγχουν τι είδους συστατικά θα διοχετευθούν στο υπόλοιπο δέντρο. Είναι οι πυρηνικές πεποιθήσεις, οι οποίες δημιουργήθηκαν κατά τις πρώιμες εμπειρίες και πρόκειται για άκαμπτες, υπεργενικευμένες, σφαιρικές κι απόλυτες ιδέες. Με την συνδρομή ψυχοπιεστικών γεγονότων (πχ. μιας δυνατής βροχής), αναδεικνύουν την ουσία τους, η οποία κάνει τους ανθρώπους να πιστεύουν είτε πως είναι αβοήθητοι είτε ανάξιοι ν’ αγαπηθούν, είτε και τα δύο.

Χρειάζεται κατάδυση με μάσκα για να δούμε τι συμβαίνει εκεί βαθειά μέσα μας και πολλή περισσότερη δουλειά, ώστε οι  πληγές των σχημάτων να επουλωθούν.

Ας φανταστούμε τώρα ένα παγόβουνο. Το μικρό του μέρος που προεξέχει από την επιφάνεια της θάλασσας είναι ορατό στο μάτι μας και συμβολίζει το συνειδητό. Ενώ το κατά πολύ μεγαλύτερο μέρος του, κάτω από αυτήν, είναι το ασυνείδητο. Γνωρίζουμε πως υπάρχει αλλά είναι δύσκολη η πρόσβαση σε αυτό.
Εκεί κάτω στον βυθό ζουν και τα πρώιμα δυσλειτουργικά σχήματα, τα οποία διαμόρφωσαν οι ακάλυπτες πυρηνικές, συναισθηματικές ανάγκες της παιδικής ηλικίας για ασφάλεια, σταθερότητα, αποδοχή, φροντίδα, αυτονομία, ικανότητα, αίσθηση ταυτότητας, ελευθερία έκφρασης ζωτικών αναγκών και συναισθημάτων, αυθορμιτισμό, παιχνίδι, ρεαλιστικά όρια κι αυτοέλεγχο. Τα σχήματα αυτά εμπεριέχουν αναμνήσεις, συναισθήματα, γνωσίες και σωματικές αισθήσεις, που αναβιώνουν τις παλιές εμπειρίες ματαίωσης αναγκών και κακομεταχείρισης (τραύμα, επικρίση, απόρριψη), μέσα από σχετιζόμενα γεγονότα της καθημερινότητας. Οι κάποτε υγιείς για την παιδική ηλικία στρατηγικές προφύλαξης από τα δυσφορικά εκείνα συναισθήματα, πλέον είναι δυσλειτουργικές για τα αντίστοιχα τωρινά,  με συνέπεια την διαιώνιση του σχήματος.

Για το δέντρο των πεποιθήσεων:
Μέσα από την ρεαλιστική (όχι εκβιασμένα θετική) αξιολόγηση και τροποποίηση των φυλλωτών σκέψεων, που βελτιώνει την συναισθηματική κατάσταση καθώς και την συμπεριφορική αντίδραση, αποκαλύπτεται ο κορμός των ενδιάμεσων πεποιθήσεων, που όταν αναγνωριστούν, ελεγχθούν και τροποποιηθούν, μπορούμε να φτάσουμε στο υπέδαφος και να κάνουμε την αντίστοιχη διαδικασία αναδόμησης και στις πυρηνικές.

Για τον βυθό των σχημάτων:
Δεδομένου του ότι τα μοτίβα λειτουργίας (σχήματα και στρατηγικές) δημιουργήθηκαν στην παιδική και εφηβική ηλικία, προκειμένου να βοηθήσουν το εξαρτημένο κι ευάλωτο παιδί να προσαρμοστεί κι ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις των γονιών και του περιβάλλοντος για να επιβιώσει,  για να τροποποιηθούν σήμερα σε λειτουργικά, χρειάζονται επανορθωτική γονεϊκή στάση από πλευράς του θεραπευτή και γνωσιακή αναδόμηση.

Χωρίς το νοητικό φίλτρο των παράλογων πυρηνικών πεποιθήσεων και σχημάτων, αλλάζει η εσωτερική συνομιλία, οι νέες εμπειρίες είναι ελεύθερες από παραμορφώσεις κι έτσι το άτομο είναι σε σημαντικά καλύτερη θέση να διεκδικήσει μια ποιοτικότερη εμπειρία ζωής, με όριο του πλέον τον ουρανό!

What is CBT?